tisdag 8 jul, 2025

Rekordstort intresse: Utländsk press skriver om Skåne som vinterbesöksmål

Källa:Skåne

Dela

Internationella medier visar ett ökat intresse för Skåne som besöksmål även under vintern. Det betyder också att efterfrågan på genuina upplevelser i vår region växer bland utländska besökare, tack vare de rekordmånga reportagen om allt från hälsoinriktade vinterupplevelser utomhus till avkoppling med god mat.

Under den här vintersäsongen har Skåne haft fler utländska pressbesök än någonsin. Några exempel är Süddeutsche Zeitung, SØNDAG och Familie Journal som lyfter fram Skåne som en attraktiv vinterdestination med sådant som friska vandringar och skånska middagar framför brasan. Närmast väntar vi ett besök av brittiska The Times som vill prova den skånska kallbadskulturen.

Det ökande internationella intresset för den skånska vintern betyder en ny möjlighet för hela besöksnäringen i Skåne, och är också en PR-mässig framgång för Visit Skåne som länge arbetat för att stärka regionens profil som en destination under alla årstider. Publiceringarna i utländsk press visar att Skåne har potential att locka besökare även under andra årstider än vår och sommar.

Som regionalt destinationsbolag arbetar Visit Skåne aktivt med att lyfta fram Skåne som en året runt-destination, och tillsammans med näringen skapa upplevelser som gör att besökare väljer att komma hit – även under lågsäsong, förutsatt anpassade erbjudanden och en fortsatt satsning på vinterturism.

–För att kunna möta efterfrågan och dra nytta av det vi just nu skapar genom internationell synlighet behöver fler aktörer hålla öppet längre, utveckla sina vintererbjudanden och se vintern som en period med stor potential, säger Alfred Wagenius som är PR-ansvarig kommunikatör på Visit Skåne.

Exempel på publiceringar:

✔ Radioreise, en populär tyskspråkig resepodcast med 1,5 miljoner lyssnare, publicerat både som podcast och läsbart reportage om Skånes vinterupplevelser.

✔ Nürnberger Nachrichten, en av Tysklands största regionala dagstidningar med 700 000 läsare per utgåva, lyft Skåne som en plats för lugna, naturnära vinterupplevelser.

Statistik för gästnätter i samtliga boendeformer för månaderna januari, februari och december för två utlandsmarknader, samtliga utlandsmarknader och totalen (samtliga). Vi jämför nivåerna 2019 med 2024.

ÅrDanmark jan, feb och decTyskland jan, feb och decUtländska marknader jan, feb och decTotal (samtliga marknader) jan, feb och dec
201948 34121 097195 225862 453
202479 00225 731216 482921 397
Utveckling+63,4%+22,0%+10,9%

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

I ett nytt banbrytande initiativ lanserar Färöarna självnavigerande hyrbilar för att fördela dess besökare jämnare...
Med en gemensam ambition att utveckla Gotland inleder Strawberry och Gotlandsbolaget ett samarbete. Sommaren 2026...
Initiativ utformat för att säkerställa smidiga affärsresor för alla. Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation...
Semesterveckan har visserligen blivit billigare jämfört med i fjol, men på tio år har priserna...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy