lördag 27 jul, 2024

Så blir nästa generation Gotlandsfartyg

Dela

Foto:Gotland Horizon

Världens första katamaran med fossilfri vätgas som bränsle och vattenånga som utsläpp ska i framtiden göra trafiken mellan Gotland och fastlandet både snabbare och klimatneutral. Det hoppas Gotlandsbolaget som siktar på beställningar i miljardklassen och trafikstart senast 2030.

”Vi har bedrivit trafik mellan Gotland och fastlandet sedan 1860-talet och nu jobbar vi hårt för att ta nästa stora steg. Målet är både att göra trafiken helt klimatneutral och samtidigt föra Gotland ännu närmare fastlandet genom att korta överfartstiden ännu mer”, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget. 

Men i skuggan av den ekonomiska smällen så är rederiet i full färd med att planera för en storsatsning i en helt ny och egenutvecklad generation fartyg.  

Nästa stora nyhet kallas Gotland Hydrocat. Det är namnet på ett nytt koncept för en stor och vätgasdriven katamaran. Den nya modellen har utvecklats tillsammans med bland annat Austal, ett australiensiskt varv. Den är tänkt att bli 130 meter lång och kunna transportera 1 650 passagerare och 450 bilar.    

”Det är vad vi vet unikt och världens första storskaliga, snabbgående katamaran med fossilfri vätgasdrift. Med en hastighet på upp mot runt 35 knop räknar vi med att katamaranen ska kunna korta överfartstiden med ytterligare nästan 30 minuter till väl under 3 timmar”, säger Håkan Johansson. 

Den nya katamaranen är det andra fartyget i företagets nya generation av mer miljövänliga fartyg. Det första, Gotland Horizon, presenterades 2021 och är ett koncept för en snabbgående ropax-färja. 

”Båda koncepten är designade för att drivas med fossilfri vätgas och vattenånga som utsläpp. Det är ju ett fantastiskt steg framåt för sjöfarten, som hittills legat efter när det gäller både klimat- och andra miljöskadliga utsläpp”, säger Håkan Johansson. 

Men tillgången till vätgas är än så länge begränsad och båda fartygsmodellerna utvecklas för att kunna köras även med andra fossilfria bränslen, som exempelvis flytande biogas eller förnybar metanol. 

”Men vi har förhoppningar om att kunna producera förnybar vätgas här på Gotland med hjälp av el från en ny storskalig havsvindpark kallad Aurora och som OX2 ansökt om. Samtidigt har vi gått in som delägare i Plagazi som producerar vätgas genom förgasning av farligt avfall”, säger Håkan Johansson. 

Arbetet med att utveckla tekniken för de båda nya vätgasdrivna fartygskoncepten ska nu fortsätta. 

”Inga beslut är fattade. Men vårt mål är att kunna beställa minst ett nytt fartyg eller katamaran i vår nya serie senast 2025 och att det ska tas i trafik senast 2030”, säger Håkan Johansson, och tillägger att det i så fall handlar om en investering på i storleksordningen 1,5 miljarder kronor styck.

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

AB Göta kanalbolag offentliggör idag förvärvet av Hjälmare kanal AB från Sveaskog AB. Hjälmare kanal,...
Finnlines dagskryssningar från Sverige till Åland har varit populära sedan start och i sommar har...
MSC Yacht Club är MSC Cruises så kallade "fartyg-i-fartyget"-koncept som erbjuder extra avskildhet, elegans och...
Tallink Grupp publicerar sin passagerar- och fraktstatistik för juni och det andra kvartalet av 2024. Siffrorna...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy