lördag 27 jul, 2024

SAS-chefen: Kommer bli dyrt att starta upp verksamheten igen

Dela

Foto:sas

Det blir en besvärlig och kostsam process att återstarta verksamheten i SAS när efterfrågan sakteliga kommer tillbaka, säger vd Rickard Gustafson. Detta kommer bland annat att ställa stora krav på den kvarvarande personalstyrkan i det krisdrabbade flygbolaget.

I kvartalsrapporten som presenterades på torsdagen skriver SAS  att ”produktivitetsförbättringar på 15-25 procent kommer krävas i alla kollektivavtal för att anpassa sig till förändrade marknadsvillkor och säsongsvariationer”. 

Det innebär i klartext större krav på flexibilitet och effektivitet på den del av personalen som jobbar kvar, och att det kommer att krävas förändringar i lokala avtal och äldre överenskommelser, berättade Rickard Gustafsson på rapportkonferensen.

”Det handlar inte om att lönenivåerna i sig är något problem, det handlar framför allt om att dra nytta av vår personalstyrka på ett så bra sätt som möjligt.”

Tidigare har SAS varslat 5.000 av sina anställda om uppsägning.

Det står klart att SAS förväntar sig en långsam återhämtning av flygmarknaden, och att det ”nya normala” som väntas tidigast 2022 är en mindre verksamhet än den var innan covid-19. För att möta den nya verkligheten ska SAS fokusera än mer på sina kärnkunder och affärsresenärerna. Rickard Gustafson tror att även affärsresandet kommer att ha normaliserats 2022.

”Vi är i nära dialog med våra största företagskunder och de kan knappt vänta på att få komma ut igen och träffa sina kunder. De säger att de vill komma tillbaka så fort som möjligt, och då som kunder till SAS.” 

Angående om SAS-chefen ser några konsekvenser av beteendeförändringar i form av fler digitala möten på bekostnad av minskat resande säger han att den förändringen syntes redan innan covid-19.

”Det kommer att finnas behov för nödvändiga resor i framtiden också.”

I samband med rapporten ger SAS också det tydliga beskedet att det kommer att behövas mer pengar för att hålla flygbolaget flytande genom krisen, och man har varit likaledes tydliga med att det kommer att krävas stöd från de svenska och danska regeringarna. Hur refinansieringen ska se ut i detalj hoppas SAS kunna presentera i juni.

Oroar du dig för att staterna ska få ett större inflytande i SAS?
”De kommer att spela en viktig roll i det här för att vi ska lyckas med rekapitaliseringen”, svarar Rickard Gustafson.

Ombedd att titta i kristallkulan fick Rickard Gustafson också frågor om hur han ser på den europeiska flygmarknaden och konkurrenssituationen i Europa på andra sidan coronakrisen.

”Givet hur dyrt det kommer att bli att återstarta flygverksamheten innebär det påfrestningar för alla flygbolag, men det återstår att se hur många som är kvar när situationen stabiliserat sig.”

Han konstaterar vidare att det sannolikt kommer att finnas ett antal nya ägare, stater, bland annat, i flygbolagen som kanske inte är intresserade av att stanna kvar i bolagen på längre sikt och att det kan leda till konsolidering och möjligheter.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Flygplanstillverkaren Airbus aktie faller nästan 10 procent efter en sänkt vinstprognos för 2024. Airbus hänvisar...
Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy