torsdag 18 apr, 2024

SAS och Norwegian kan bli vinnare på nya utsläppsregler

Dela

SAS och Norwegian hör till vinnarna när EU slopar gratis utsläppsrätter till flygsektorn. Samtidigt kan unionens klimatplaner bli en dödsstöt för bolag med svag ekonomi.

”Det blir survival of the fittest”, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Flygindustrin fortsätter vara under hård press, och snart höjs notan för branschens utsläpp betydligt. I förra veckan enades EU:s parter om att sluta ge flygbolagen gratis utsläppsrätter redan 2026, med successiv nedtrappning från och med 2024.

SAS SAS +1,40% bedömer att det kan öka bolagets kostnader med 75 till 300 miljoner kronor per år, givet dagens trafik och pris på utsläppsrätter. Även Norwegian och BRA bekräftar att de räknar med högre utgifter.

För att öka incitamenten att använda hållbart flygbränsle, på engelska förkortat SAF (Sustainable Aviation Fuel), ska flygbolagen få dra av kostnaden för sådana inköp i utsläppsrättshandeln. Till hållbara flygbränslen räknas både biodrivmedel och syntetiskt jetbränsle som framställs från el och återvunnen koldioxid. Problemet är att utbudet är för lågt.

”Vi säljer redan i dag bioflygbiljetter och är ett av de bolag som flyger på mest biobränsle i Sverige, men tillgången är för liten. Vi säljer slut på allt vi köper in”, säger Maria Fiskerud, hållbarhetschef, BRA.

Hon och flera andra i branschen är kritiska till att utfasningen sker redan 2026. Produktion av SAF väntas bli storskalig först året efter, medan det kan ta ännu längre tid innan elflyg finns på marknaden.

”Vi välkomnar initiativet att öka produktionen av hållbara bränslen, men tycker det är fel att utsläppsrätterna fasas ut innan effektiva lösningar för att minska utsläppen finns tillgängliga i den mängd som behövs”, skriver Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian, till Di i ett mejl.

Både Norwegian och SAS kan dock bli vinnare på EU:s nya klimatplan. Det säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

”SAS kommer ha en ganska ny Airbusflotta från 2025, och även Norwegian är i en process där de köper in nya flyg, så de är ganska bra positionerade”, säger han och lyfter även Ryanair och Wizz Air.

”Nyare flyg släpper ut mindre koldioxid, och det är en fördel för bolagen när utsläppen kostar mer.”

God ekonomi gör att vissa bolag kan bädda för ett bättre utgångsläge i framtiden. För att säkra tillgången till SAF köper till exempel många flygbolag framtida volymer redan nu. 

”Det är de bolag som har bäst ekonomi som har möjlighet att positionera sig och köpa biodrivmedel på framtidskontrakt, det har till exempel Ryanair gjort”, säger Hans Jørgen Elnæs.

Han ser likheter med pandemin, där bolagen som var bäst finansiellt rustade kunde positionera sig bra för framtiden. 

”Det blir survival of the fittest, för att uttrycka det enkelt. Det blir viktigt för flygbolagen att ha moderna flygflottor, god ekonomi och vara konkurrenskraftiga.”

Kan det göra branschen mer hållbar?

”Ja det tror jag. Det är som att EU tightar till skruven lite till för att snabba på utvecklingen.”

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Flygbolaget SAS flög 2 miljoner passagerare i mars, en ökning med 5 procent jämfört med...
Dulles flygplats i Washington borde döpas om till Donald Trump. Detta tycker republikaner som nu...
Det på många håll trivsamma påskvädret väntas nu förbytas i snöoväder. SMHI hade sedan tidigare utfärdat en gul...
Pennor, filtar och bestick från Air Force One är hett eftertraktade souvenirer bland dem som...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy