SAS har säkrat stöd hos huvudägarna, den danska och svenska staten, för att få tillgång till en kreditram uppgående till totalt 3 miljarder kronor.
Kreditramen är till för att skapa en likviditetsbuffert och ska enligt SAS ses som ett komplement till flygbolagets pågående aktiviteter med kostnadsbesparingar och andra likviditetsstärkande åtgärder. Kreditramen måste utformas i enlighet med EU:s statsstödsregler.
”Den pågående covid-19 pandemin har lett till att efterfrågan på flygresor legat på låga nivåer under en längre tid. Marknadsförhållandena gör det också svårt att förutspå hur efterfrågan kommer att utvecklas inför den viktiga sommarsäsongen, då kunder i hög grad väljer att boka sina biljetter med kort framförhållning”, skriver SAS.
SAS visar upp sin delårsrapport på torsdagen. Danska Sydbank släppte nyligen en analys där bankens mångårige flygbolagsanalytiker Jacob Pedersen upprepade behåll och en relativt pessimistisk syn på den närmsta framtiden.
Sydbanks prognos är att fritidsresor kan vara tillbaka på en nästan normal nivå i slutet av 2022 eller början av 2023. För affärsresor lär återhämtningen gå betydligt långsammare. Även under 2024 och 2025 spås antalet affärsresor vara 20 procent under nivån som gällde innan covid-19. Detta slår mot SAS som är starka på området, rapporterade nyhetsbyrån Finwire från analysen.
Sydbank har i tidigare analyser påpekat hur investerare inte tittar på intäktssidan och den finansiella situationen hos SAS utan handlar utefter euforin om en återöppning.
Källa:di.se