måndag 23 jun, 2025

Svenskt norrsken live lockade 260 000 kineser

Dela

foto:wikipedia.org

På några timmar såg över 260 000 kineser Visit Swedens livestream av norrländskt norrsken via den kinesiska, sociala plattformen WeChats nya videofunktion Channel.

Den 1 februari livestreamde Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden 13 timmar sprakande norrsken, från Tree Hotel i norrbottniska Harads, via den sociala plattformen WeChats nylanserade live-sändningssatsning ”WeChat Channels” i Kina.

Sändningen som varade mellan klockan 15.00 och 04.00 svensk tid innehöll både en kommentator som berättade om norrsken och inslag med turistinformation från både Norrbotten och Sverige generellt.

Och glädjande nog visade sig norrskenet från sin bästa sida och sprakade över natthimlen i flera timmar.

”Detta är en av de första aktiviteterna ur Visit Swedens nya marknadsstrategi och vi kommer nu att öka aktivering och distribution via relevanta och effektiva tredjepartskanaler för att nå vår målgrupp” säger Jenny Kaiser, Chief Officer Marketing Communications.

Syftet med sändningen var att fortsätta hålla intresset uppe för Sverige som turistland även om det inte är möjligt att resa hit än.

Om det blir fler live-sändningar framöver av just norrsken är inte bestämt ännu.

Dela

Relaterade inlägg

I takt med att fler resenärer prioriterar säkerhet i dagens osäkra värld, står Kroatien ut...
Sydkorea är internationellt känt för K-pop och K-dramas som fångat miljontals fans världen över. Bortom...
Nu kan Arlandas resenärer handla skandinaviska presentartiklar, souvenirer och designprodukter för eget bruk eller som...
Den amerikanska taxi- och matleveranstjänsten Uber kommer att samarbeta med brittiska Wayve, som utvecklar system...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy