fredag 14 jun, 2024

Visit Sweden-kampanj för Sverige nominerades av Regeringen till exportpris

På bilden: Johan Dyrendahl, VD för Prime Weber Shandwick, Visit Swedens Chief Marketing Officer Nils Persson, Johan Forssell, Sveriges Bistånds- och utrikeshandelsminister samt Petter Lublin, Amanda Engström, Robert Aras från Prime Weber Shandwick.

Dela

Visit Swedens destinationskampanj med skräcktema: Spellbound by Sweden från 2022, har tagit skaparna av kampanjen: kommunikationsbyrån Prime Weber Schandwick, till en nominering av Regeringens exportpris för kulturella och kreativa branscher.

–    Att en av våra kommunikationspartners uppmärksammas av Regeringen genom nominering till exportpriset för kulturella och kreativa branscher är oerhört roligt och visar att turism är en viktig exportnäring liksom andra näringar och vi skickar våra allra varmaste gratulationer till Prime Weber Shandwick, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Kriterier för exportpriset för kulturella och kreativa branscher tilldelas aktörer som utgjort synnerligen goda exempel inom sin delsektor och bidragit till stärkt internationalisering, export och som i sin verksamhet bidragit till att synliggöra Sverige utomlands.

Grunden till Visit Swedens Spellbound-kampanj lades redan 2019 – sedan kom pandemin. Visit Sweden sparade kampanjidén som uppdaterades och förnyades utifrån ett nytt världsläge, marknadsläge och Visit Swedens nya varumärkeslöfte för resmålet Sverige.

Visit Sweden lanserade kampanjen med skräcktema genom bearbetning av press och köpt media på sina fokusmarknader. Under Halloween lyftes kampanjen extra i USA.

Visit Swedens arbete resulterade i en bruttoräckvidd om ca 1,3 miljarder personer genom cirka 924 publicerade artiklar i internationell press, inlägg och reaktioner i Visit Swedens och andras sociala mediekanaler, filmer, artiklar på Visit Sweden sajter.

Enbart pressvärdet för kampanjen på Visit Swedens fokusmaknader beräknas till cirka 250 gånger investeringen för staten, det vill säga enbart för de publicerade artiklarna tack vare Visit Swedens arbete.

Utöver det direkta värdet av Visit Swedens arbete tillkommer så klart turismens bidrag till svenska exportvärdet, till samhällsutveckling, positiv Sverigebild samt attraktionskraft till platser och regioner som möjliggör företagande och arbetstillfällen i hela landet – långt bortom turismföretagen – det som ibland kallas besöksnäringseffekten: Se film från bransch- och arbetsgivarorganisationen VISITA

Visit Sweden marknadsför resmålet Sverige i 13 länder på 9 språk genom sitt pressarbete, sina 15 sociala mediekanaler och via 10 sajter.

Bolaget genomförde under 2023 över 250 press- och visningsresor till Sverige, låg bakom 8100 artiklar i internationell press och arrangerade 3400 affärsmöten. 

Visit Swedens marknadsföring av Sverige, nådde sammanlagt 2,7 miljarder personer, på alla kontinenter.

104,6 miljoner kronor investerade Regeringen i Visit Sweden 2023 och enbart PR-arbetet (de dryga 8100 artiklarna) värderades till ca 2,5 miljarder kronor, vilket motsvarar vad det skulle kosta att köpa reklamplats för att nå samma mängd människor.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Det populära turistmålet Akropolis i Aten har hållit stängt under delar av onsdagen till följd...
Swedish Lapland Visitors Board premierar och lyfter för åttonde gången företag eller personer som gjort...
Under årets vintersäsong genomfördes totalt 21 miljoner gästnätter i Sverige, en ökning med 1 procent...
Affärssektorn riktar nu in sig på att balansera medarbetarnas och resenärernas upplevelser med företagens mål...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy