tisdag 13 maj, 2025

Köpenhamns flygplats levererar ett stabilt första kvartal

Källa: Köpenhamns flygplats

Dela

Copenhagen Airports A/S kommer ut ur det första kvartalet med ett resultat före skatt på 104 miljoner DKK. Allt fler resenärer väljer att flyga till och från Köpenhamns flygplats och under årets första kvartal passerade 6,2 miljoner passagerare terminalerna – en ökning med sju procent jämfört med förra året.

2025 har börjat bra på Köpenhamns flygplats. Det har gått 100 år sedan det första planet lyfte från ett gräsbevuxet fält på Amager, som idag är Danmarks största flygplats. Under årets tre första månader reste 6,2 miljoner passagerare via flygplatsen, vilket är sju procent fler än samma kvartal förra året – då påsken var till och med i mars, medan den i år var i april.
 – Det finns fortfarande ett sug efter att resa runt i världen, det gäller även internationella turister som kommer till Köpenhamn och resten av Danmark. Även utan de många påskresenärerna som vi såg så sent som i april var det 6,2 miljoner passagerare som passerade flygplatsen under årets första tre månader, säger Christian Poulsen, vd för Köpenhamns flygplats.
 Copenhagen Airports A/S kommer ut ur det första kvartalet med en vinst på 104 miljoner DKK före skatt och en total omsättning på 1 075 miljoner DKK. Det är en förbättring jämfört med förra året, då det första kvartalet resulterade i en vinst på 98 miljoner danska kronor före skatt och de totala intäkterna uppgick till 1 036 miljoner danska kronor.
 ”Jag är nöjd med resultatet för det första kvartalet som är som förväntat. Antalet passagerare följer vår prognos och årets första månader på flygplatsen är traditionellt sett lugnare än sommarprogrammet som trädde i kraft den 30 mars med mer än 300 direktlinjer från Köpenhamn till resten av världen. Huruvida den geopolitiska situationen påverkar det internationella resandemönstret kommer inte att visa sig förrän de närmaste månaderna, säger Christian Poulsen.

 Ökad omsättning
De totala intäkterna under årets första kvartal uppgick till 1 075 miljoner DKK, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med föregående år.
 Flygets intäkter från flygtrafiken landade på 632 miljoner DKK under första kvartalet, vilket är 24 miljoner DKK mer än föregående år, vilket motsvarar en ökning med fyra procent.
 Icke-luftfartsrelaterade intäkter är intäkter från köpcentrum, parkeringsverksamhet, uthyrning av byggnader och lokaler samt hotell på flygplatsen, som slutade på 443 miljoner DKK, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med föregående år. Tillväxten har påverkats negativt av att flera butiker och matställen är tillfälligt stängda på grund av det pågående byggprojektet för utbyggnaden av Terminal 3.

Tillväxt på interkontinentala rutter
Det totala antalet passagerare under det första kvartalet har ökat jämfört med föregående år och särskilt de interkontinentala linjerna har en positiv utveckling. Här har antalet passagerare ökat med hela 14 procent jämfört med förra året.
 – Vi är nöjda med den utveckling vi ser på långdistanslinjerna till och från Köpenhamn. De allra flesta av de 32 långdistanslinjerna går bra och det bidrar till att befästa vår position som ett viktigt transportnav i norra Europa, säger Christian Poulsen.
 De fem mest populära långdistansdestinationerna under årets första tre månader är: Doha, Dubai, Bangkok, New York och Los Angeles.
 ”På linjerna till och från USA var det 19 procent fler resenärer under första kvartalet jämfört med samma period föregående år. Det beror främst på att SAS har valt att koncentrera huvuddelen av sin interkontinentala trafik till Köpenhamn och göra Köpenhamns flygplats till sitt globala nav. Mer än hälften av passagerarna är mellanlandningar som flyger in till Köpenhamn från Skandinavien och Europa och vidare till USA – eller amerikaner som använder det bra linjenätet mellan ett antal amerikanska städer och Köpenhamn, säger Christian Poulsen.

Viktiga steg i flygets omställning
Det ökande antalet passagerare leder till en större klimatpåverkan och omställningen av flyget är en av branschens viktigaste uppgifter. Köpenhamns flygplats har ett ambitiöst mål om att nå nettonoll för flygplatsens egen verksamhet till 2030. Det handlar bland annat om utsläpp av växthusgaser från flygplatsens fordon och värme- och elförbrukning.
 Målet är att Köpenhamns flygplats ska ha minskat utsläppen från den egna verksamheten med minst 90 procent år 2030 jämfört med 2019 års nivå. Resterande utsläpp kommer att kompenseras genom investeringar i klimatkrediter.
 – Vi är på god väg att nå Net Zero för flygplatsens egen verksamhet till 2030. Men det är flygplanens användning av fossila bränslen och de utsläpp som följer med dem som är branschens största utmaning. Därför är det glädjande att 2025 är ett år där det faktiskt händer något konkret på den fronten, säger Christian Poulsen.
 Sedan årsredovisningen finns ett krav från EU på att två procent fossilfritt bränsle ska blandas i alla plan som lyfter från en flygplats i ett EU-land. Kravet på inblandning ökar kontinuerligt över åren, så att det år 2050 finns ett krav på 70 procent fossilfritt bränsle. Dessutom har den danska passagerarskatten trätt i kraft, så det finns en skatt på alla resenärer som flyger från en dansk flygplats på mellan 30 och 300 danska kronor per resa, beroende på resans längd. Ungefär hälften av beloppet är öronmärkt för omställning av luftfarten.
 – Jag är övertygad om att EU:s krav kommer att ha en positiv inverkan på efterfrågan på fossilfria drivmedel. Men det finns fortfarande en utmaning i branschen med priset. Den nya typen av bränsle är betydligt dyrare att producera och därför behövs en ännu större politisk vilja att främja utveckling och produktion av fossilfria drivmedel, säger Christian Poulsen.

Utsikter för 2025
Under 2025 fortsätter Köpenhamns flygplats att förvänta sig att ökningen av antalet passagerare kommer att fortsätta, vilket kommer att leda till högre intäkter.
 Köpenhamns flygplats förväntar sig att passagerarantalet kommer att öka till cirka 32 miljoner år 2025, vilket förväntas resultera i en intäktstillväxt på åtta procent.
 Om passagerarantalet når cirka 32 miljoner är det troligt att resultatet före skatt för hela 2025 kommer att ligga mellan 1,45 och 1,65 miljarder danska kronor.
 Utsikterna för det finansiella resultatet är dock osäkra på grund av geopolitiska och makroekonomiska influenser. En försämring av dessa faktorer kan ha en negativ inverkan på lusten att resa och därmed de ekonomiska förväntningarna. 

Dela

Relaterade inlägg

Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport, den största kommersiella satsningen i flygplatsens historia, har utsetts till...
”Welcome to my hometown”, det populära porträttgalleriet som i 20 år har välkomnat resenärer till...
Drygt 2,6 miljoner resenärer reste under april via Swedavias tio flygplatser, vilket är något högre...
En taxfreebutik på Arlanda har utsatts för inbrott, enligt polisen. ”Två män som har tagits in...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy