måndag 23 jun, 2025

Fler klagar på flygresor under pandemin

Dela

Klagomålen till Konsumentverket ökade under förra året. Det som genererade mest klagomål var problem med inställda och försenade flygresor.

Totalt kom det in 122 300 klagomål till Konsumentverket under förra året, en ökning med 4 400 stycken på ett år.

Coronapandemin och restriktioner för att hindra smittspridningen, som reserestriktioner och begränsningar för evenemang, återspeglas i klagomålen.

Absolut flest klagomål gällde problem kopplat till flygresor. Totalt nio procent av klagomålen rörde flyg, en fördubbling jämfört med 2019.

Konsumentverket bedömer att omkring en sjättedel av klagomålen under 2020 var ”coronarelaterade”. Förutom flygbiljetter handlar det då exempelvis om paketresor och evenemang som har ställts in, hotellbokningar som har gått om intet och problem med resebyråer.

”Svårt att komma i kontakt med resebyråer”

– Många konsumenter har bland annat drabbats av utebliven återbetalning för inställda flyg, haft svårt att komma i kontakt med resebyråer och känt sig frustrerade över hur de har behandlats av reseföretagen, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Efter flygresor var det begagnade bilar och hantverkstjänster som genererade flest klagomål. Dessa kategorier brukar vanligtvis ligga i topp.

Källa:svt.se

Dela

Relaterade inlägg

Europeiska flygaktier handlades tydligt ned när kontinentens börser öppnade. Israels attacker mot Iran har fått...
Finnair börjar flyga till Toronto, Kanada, den 4 maj 2026 och kommer att trafikera staden tre...
Flygbolaget SAS utökar sina flygningar från Aalborg, Köpenhamn och Aarhus i Danmark till fjällflygplatsen Scandinavian...
Minst 240 ombord omkom när ett passagerarflygplan störtade i Ahmedabad i Indien på torsdagen. På planet fanns 169...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy