torsdag 20 jun, 2024

Kanarieöarna räddar charterbolagen i vinter

Dela

Den spanska ögruppen Kanarieöarna är charterbolagens livlina under vintersäsongen.

Men bokningarna går trögt så här långt – bara en fjärdedel så många den här vintern jämfört med ett vanligt år.

Kanarieöarna tronar som ensamt resmål i de tre största charterbolagens internetkataloger under de närmaste månaderna. Charterbolaget TUI förmedlar visserligen resor åt flygbolag som reser till andra destinationer, men har precis som konkurrenterna Ving och Apollo valt att koncentrera det egna utbudet till den spanska ögruppen utanför Afrikas nordvästra kust.

”Utrikesdepartementet avråder fortfarande från resor utanför Europa. Det finns inte många fler platser än Kanarieöarna i Europa där det är varmt just nu”, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI.

Charterbolagen har anpassat resorna för att göra dem säkrare ur smittskyddssynpunkt, bland annat genom att minska trängseln på transferbussar och ta bort möjligheten till självservering på bufféerna. Bokningsstatistiken är dock dyster läsning för ekonomiavdelningarna – siffrorna skvallrar om att många svenskar känner sig tveksamma inför att resa utomlands under pandemin.

”Bokningarna ligger på ungefär en fjärdedel jämfört med en vanlig vinter. Det är svårt för oss att veta hur det kommer att se ut framöver, det beror helt på vad som händer i utvecklingen av pandemin”, säger Györki.

Representanter för Ving och Apollo ger en liknande bild av bokningsläget inför vintern. Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson säger att många av bokningarna sker efter nyår.

”På höstlovet hade vi fulla flyg, vissa veckor är mer eftertraktade än andra. Nu ser vi att folk börjar boka, men framför allt är det många som bokar till nästa år. Det är där vi ser störst tryck just nu, både i fråga om nybokningar och om kunder som har flyttat fram bokningar”, säger Henriksson. 

Apollos Sverigechef Erika Butterworth säger att bokningarna fram till nyår ligger på omkring 30 procent av normalt, men för månaderna januari-mars är siffran 40 procent. Apollo har – precis som konkurrenterna – sänkt priserna och sockrat med generösa avbokningsskydd för sälja fler resor.

”Vi pratar med många som gärna vill resa men känner sig osäkra på vad som kommer hända, och det finns de som funderar på vad deras grannar kommer att säga om de reser. Samtidigt har vi en större skara människor som säger att de har haft covid-19, att de har antikroppar och att de passar på att resa nu”, säger Butterworth.

Källa:TT


Dela

Relaterade inlägg

Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...
De gula postlådorna ska bli färre. Före sommaren ska Postnord plocka bort 13 procent av...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy