Endast två av tre fjärrtåg kom i tid i april. Sämst funkar det i och kring storstäderna. ”När det är så tajt på spåren så blir det väldigt snabbt ringar på vattnet”, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Först lite siffror: I april gick över 88.000 persontåg. Av dem var 87,5 procent i tid – det vill säga mindre än fem minuter sena. Det är 2,8 procentenheter lägre än i mars. Fjärr- och snabbtågen drabbas i större utsträckning av förseningar. Där är endast 69 procent av tågen i tid. En enkel tumregel är att ju längre ressträcka desto större risk för förseningar.
”Det hinner hända mycket på de längre sträckorna. Där ska tågen samsas med andra fjärrtåg, regionaltåg, snabbtåg och godståg och så vidare. Och det hinner bli många tågmöten på vägen. Fjärrtågen omfattar ungefär 7.000 av de här 88.000 tågen, så det är en mindre andel men vi är inte nöjda med resultatet som vi ser i april”, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Sedan kan man sätta det hela i lite perspektiv. Värsta konkurrenten, flyget, hade till exempel en punktlighet på 80 procent förra året när det gäller avgående flyg från Arlanda. Men då räknas förseningar först efter 15 minuter. Hade tåget mätt på samma sätt hade 95,7 procent av tågen varit i tid.
”Vi har ju redan höga siffror på delar i systemet men jag tror också att på helheten så kommer det sakta men säkert stiga kommande år med tanke på att det blir en robustare anläggning”, säger Thomas Andersson och syftar på det underhållsarbete som inletts i år. 210 miljarder har avsatts av regeringen till drift och underhåll av järnvägar.
Så folk ska lita på tåget?
”Ja, man ska kunna lita på tåget, absolut.”
I Östergötland rullar trafiken bäst i Sverige. På sträckan Jönköping-Norrköping är tågen i tid 97 procent av tiden, och pendeln som går mellan Motala och Norrköping kan skryta med 95 procents punktlighet.
”Det finns lite mer luft i systemet. Det är inte lika trångt helt enkelt. Och så har de en bra planering också såklart”, kommenterar Thomas Andersson.
Det finns enligt honom tre övergripande anledningar till förseningarna: fel på infrastrukturen, fel på tågen, samt yttre faktorer som exempelvis dåligt väder eller obehöriga i spårområdet. Det sistnämnda är främst förekommande i storstadsområden och stod för 2 procent av förseningarna i april.
”Det är många tåg som som drabbas av det. Och det påverkar trafiken ganska mycket eftersom tågen antingen behöver stanna eller sakta ned. Och sedan blir det snabbt ringar på vattnet då det är mycket trafik i de här områdena”, säger Thomas Andersson.
Källa:DI.SE