lördag 27 jul, 2024

Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona

Fotocred: Apelöga/imagebank.sweden.se

Dela

Fotocred: Apelöga/imagebank.sweden.se

Resultatet placerar Sverige på plats 10 av 50 länder, när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land.

Resultaten kommer från en pinfärsk delstudie som ingår i globala Nation Brands Index, som handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer. 

I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.

– Även om läget för vår besöks- och turistbransch är mycket, mycket ansträngd kan resultatet av undersökningen förhoppningsvis ge lite hopp och råg i ryggen för framtiden, säger Visit Swedens VD Ewa Lagerqvist.

Enligt ytterligare en färsk undersökning, genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän i samband med en resa.

Detta visar att det finns fler faktorer som påverkar reslust och resande mellan länder än enbart själva hanteringen av Covid-19, bland annat utsikterna kring den egna ekonomin, om det ens är möjligt att resa till ett land eller inte eller osäkerhet kring snabbt föränderliga reserestriktioner.

För att fortsätta upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland, anpassade Visit Sweden, som är Sveriges marknadsföringsbolag, tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna och efter olika framtida scenarier för länders resande.

– Vi följer utvecklingen av Covid-19 runt om i världen mycket noga. Samtidigt håller vi en nära dialog med utländska researrangörer och utbildar dem i Sveriges utbud av fantastiska erbjudanden tills det blir möjligt att resa igen, säger Visit Swedens VD Ewa Lagerqvist.

Visit Sweden har arbetat konsekvent med att föra fram bilden av Sverige som ett innovativt och omtänksamt land med milsvid, tillgänglig natur.

Fakta 

För mer detaljer, se Svenska Institutets pressmeddelande och rapport: https://si.se/sverige-pa-plats-15-av-50-i-studie-om-landers-hantering-av-halsokriser/

Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI), samlar in svar om 50 nationer från över 20 000 intervjuer i 20 panelländer med respondenter som är 18 år eller äldre. Denna undersökning genomfördes under juli-augusti i år. Den fullskaliga NBI presenteras av Anholt-Ipsos senare i höst.

På frågan om hur trygga respondenterna känner sig med att besöka olika länder, baserat på deras hantering av hälsokriser, svarade:

  • 41,9 % att de känner sig trygga med att resa till Sverige
  • 36,6 % ställde sig neutrala
  • 21,5 % angav att de var mindre bekväma med att resa till Sverige.

Dela

Relaterade inlägg

Flygplanstillverkaren Airbus aktie faller nästan 10 procent efter en sänkt vinstprognos för 2024. Airbus hänvisar...
Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy