måndag 20 maj, 2024

Väderanpassade flygrutter kan sänka utsläppen

Dela

Brittiska vädertjänsten Met Office samarbetar med ett svenskt företag för att testa om flygrutter kan planeras utifrån väder som ett sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan, rapporterar SVT Nyheter.

Svenska Avtech har utvecklat en teknik – ClearPath – som räknar ut den optimala höjden som flygplanet ska flyga på samt var bytet av flyghöjd ska ske för att förbränna så lite bränsle som möjligt.

Met Office, som har inlett ett samarbete med Avtech, tror att tekniken kan sänka flygindustrins klimatpåverkande koldioxidutsläpp med hundratusentals ton varje år, enligt SVT Nyheter.

– Detta kan låta trivialt men är en mycket komplex beräkning som inte bara baserar sig på vädret utan även flygplanets vikt, hastighet och andra faktorer. Resultatet är en optimerad flygbana med minimerad bränsleförbrukning för varje individuell flygning, säger Niklas Persson, marknadschef på Avtech, till tv-kanalen.

Forskarna Jana Moldanova och Göran Finnveden säger till SVT att tekniken främst har potential att minska den så kallade höghöjdseffekten, som innebär att flygplan på hög höjd påverkar klimatet genom utsläpp av kväveoxid och kondensstrimmor.

Källa:TT

Dela

Relaterade inlägg

Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna. Destinationen noterar 684 200 gästnätter under...
Förra veckan fick över tre miljoner svenskar sin skatteåterbäring. Enligt färska bokningssiffror från reseaktören TUI har de...
Ny statistik från SCB / Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till...
Flygbolaget SAS flög 2 miljoner passagerare i mars, en ökning med 5 procent jämfört med...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy