Nu är det slut med nattågen mellan Stockholm och Berlin, då regeringen vill strypa anslaget till satsningen. En stor förlust för det hållbara resandet inom EU, menar riksdagsledamoten Linus Lakso (MP). ”Det är en otroligt viktig väg för alla som vill ta sig ner till Europa på ett hålbart och smidigt sätt”, säger han till Dagens industri.
Premiärturen för SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg ägde rum den 1 september 2022. Ett år senare förlängdes linjen till Berlin. Under de dryga tre år som trafiken varit igång har resenärerna strömmat till, särskilt under sommarmånaderna.
Men redan nästa år kan det vara slut på de populära nattågen. Detta efter att Regeringen i sin budgetproposition föreslår att upphöra med stödet till den aktuella sträckan i samband med att den fyraåriga avtalsperioden löper ut den 31 juli 2026. Det innebär att stödet på 95 miljoner kronor per år upphör.
”Avtalet med Trafikverket gäller till juli nästa år. Vi kör en månad till, men sedan är det slut”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ, till branschtidningen Järnvägar.nu.
Förslaget om att stödet ej förnyas får riksdagsledamoten Linus Lakso (MP) att rasa. Han pekar också på en ny lagstiftning som klubbades av EU-parlamentet i fjol, där medlemsländerna förbinder sig till att förenkla tågtransporter mellan länderna.
”Det är oerhört destruktivt att dra undan mattan för satsningen, och det går dessutom stick i stäv med vad EU vill. Det tar otroligt lång tid att förändra ett resemönster, men nu har man äntligen lyckats få igång det här och det finns en stor efterfrågan”, säger han till Di.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger till Dagens industri att beslutet att upphöra med nattågen ligger hos SJ.
”Att avsluta nattågstrafiken är SJ:s eget beslut. Regeringen har fullföljt den tidsatta planen för upphandling av nattåg till Europa som beslutades av förra regeringen.”
Enligt Carlson hänger inte heller tågresandet till Europa på att det rullar just nattåg.
”Det kommer fortsatt vara möjligt att åka tåg inom Europa. När den nya fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar kommer restiderna kortas ytterligare. Fler avgångar med snabbtåg är ett mer flexibelt trafikupplägg med fler resmöjligheter än ett nattåg per dygn”, säger han och fortsätter:
”Samtidigt bör inte den upphandlade trafiken tränga ut marknaden.”
Snälltåget, som också trafikerar sträckan Stockholm-Hamburg/Berlin, har dragit ner på avgångar på grund av konkurrensen från SJ:s Euronight-tåg. Men i och med SJ:s beslut kommer man att växla upp satsningen.
”Men om SJ inte kör kommer vi att köra mer, vi har redan ansökan inne om att trafikera även november-december nästa år”, säger Snälltågets kommersielle chefen Marco Andersson till DN.
Regeringen gav tidigare i veckan Trafikverket i uppdrag att se över det statliga åtagandet för nattågen vad gäller exempelvis behov och finansiering.
”Det behövs en robust nattågstrafik som klarar av fler påfrestningar och är mer effektiv och långsiktigt hållbar”, säger Carlson.
NATTÅGEN OCH TRAFIKAVTALEN
SJ:s nattåg finns för närvarande på sträckorna Stockholm-Narvik, Stockholm-Duved samt Stockholm-Hamburg/Berlin, samt på sträckan Stockholm-Malmö – men där utan stöd från staten. Det statligt stödda nattåget mellan Göteborg och Umeå upphörde i fjol och sedan i våras går inte heller ett nattåg mellan Göteborg och Duved. Anslagen upphandling av trafik ligger i budgeten för 2026 på totalt 1,055 miljarder kronor, vilket är 31 miljoner lägre än i budgeten för innevarande år. När det kommer till den aktuella sträckan Stockholm-Berlin är anslagen för nästa år 65 miljoner kronor (som avser anslag t.o.m 31 juli). Tidigare år har 95 miljoner lats på sträckan.
Källa:DI.SE